Monday, 1 December 2008

saya sangat rindukan dia...

(re-edited post. ditulis lama dulu)


saya rindu dia..dia akan bertolak ke US hari ini. saya terus SMS dia sesudah solat tahajjud pagi tadi, bimbang jika 'flight'nya sudah berlepas. saya taip "take care. i'll miss you. have a nice and a safe trip :)" butang 'send ditekan' message delivered.
usai solat subuh telefon ku berbunyi tanda SMS di5782d849e9a9f0_full terima..saya buka inbox..waah balasan darinya
"TQ. I miss you too. Be a tough & harworking girl"

terasa seperti mahu menangis. saya sangat rindukan dia.ya..saya memang seorang yang manja.saya akui saya sering mengabaikannya. lebih-lebih lagi dia sering sibuk.

saya putarkan memori lalu bersama dia. masih saya ingat kami sering berjogging bersama di pagi hujung minggu.pada ketika itu, saya memang lambat berlari, tapi dia akan perlahankan lariannya agar seiring denganku.

saya masih ingat ketika saya takut untuk tidur bersendirian, dia menemani saya sepanjang malam hingga terlena, walhal dia mempunyai urusan yang sangat penting pada keesokan harinya

saya masih ingat ketika kami berjalan-jalan di mall, saya ternampak satu 'teddy bear' yang besar dan comel.saya minta dibelikan bear itu.tapi katanya, 'tiap hari kumpul duit belanja, baru boleh beli' kecewa dengan kata-katanya..apa lagi muncung empat belas la jawabnya..merajuk
tapi, saya simpan juga duit belanja. MATLAMAT UTAMA: teddy bear berwarna pink bersaiz XL harus kumiliki.ceyh..setiap hari saya bawa bekal dari rumah. RM 1 sehari saya masukkan dalam tabung.
satu malam dia pulang membawa teddy bear yang kumahukan..saya sangat sangat sangat gembira tak terkira..haha (jiwa kanak-kanak)
katanya..dia mahu saya belajar menabung. wang yang saya kumpul dimasukkan ke dalam bank..=) dia mendidikku secara tidak langsung. dia tidak mahu saya menjadi spoilt brat barangkali..


Qurancompanion1uy8_1 tidak kurang dengan didikan agama. dia ajarkan saya membaca Al-Quran dan mengenal huruf alif ba ta,menghafal bacaan dalam solat..ketika saya masih di tadika(4 thn) sehingga saya masuk darjah satu(7 tahun) setiap hari saya bersekolah kebangsaan pada waktu pagi, petang ke sekolah agama, pulang dari sekolah agama, seorang guru mengaji Al-Quran sudah menunggu saya di rumah..belajar mengaji pula. begitulah jadualku setiap hari.saya rasa sangat sibuk.kawan-kawan saya bermain di luar,saya belajar.selesai belajar baru boleh main,kata emak. kuusulkan pada dia mahu berhenti sekolah agama.alasan:penat, boring, mahu main.dia menolak.katanya pergi saja. saya akur.saya khatam Al-Quran ketika 9 tahun. saya belajar solat, tahu sedikit sebanyak tentang ilmu tauhid,fekah,sirah, tajwid etc.saya juga bisa menulis jawi, hafal doa-doa harian,asmaul husna,wirid dan sebagainya. besar sungguh bakti sekolah agama padaku. "nasib baik ayah halangku berhenti bersekolah disitu" kataku dalam hati

ketika usia 12 tahun, saya peroleh keputusan cemerlang dalam peperiksaan UPSR.terpancar kegembiraan ibu. tapi ayah nampak biasa saja pada raut muka nya. saya terpilih ke sekolah berasrama penuh. hubungan kami semakin hambar. kami jarang berhubung.

saya masih ingat saya hubungi rumah..ayah angkat..saya kata padanya "ayah,boleh tak tolong beritahu pada mak jemput yana hujung minggu ni ye.yana boleh balik rumah" jelas kegembiraan pada suaraku..(yeah boleh tengok tv)

ayah menjawab "kenapa xminta ayah saja yang jemput yana? asyik mak aje"

macam jealous je ayah ni..saya fikir mungkin ayah free agaknya..jarang sekali dia menjemputku dari sekolah.

selesai di sekolah itu selama 5 tahun.cuti 3 bulan, ayah sarankan saya belajar berenang dan memandu..kenapa berenang? katanya Rasulullah kan sunatkan umatnya belajar berenang memanah etc..hmm saya akur saja..sampai saya boleh berenang dari yang basic sehingga gaya kuak kupu2..haha seronok juga berenang..

ada satu ketika saya memandu sesat hingga ke shah alam..minyak habis..mak risau benar..tapi nasib baik saya berjaya pulang dengan selamat..sampai dirumah ketika dinner..ayah marah benar padaku..saya tak dibenarkan memandu buat beberapa lama..

kemudian saya melanjutkan pelajaran ke Kolej Matrikulasi di Kulim Kedah.kenapa Kulim? atas saranan ayah. Kulim kampung halaman ayah."yana bole jenguk Tok(nenek) selalu" dalam hati saya mahu menolak.saya mahu belajar di kawasan bandar.bole selalu pulang ke rumah.kawan2 juga ramai disana.

tapi, saya tiada kuasa untuk membangkang.(bangkang dalam hati).ayah punya kuasa veto. satu hari ayah berpesan kepada saya supaya berbaik dengan tok.dia ceritakan di mana dia berasa sangat sedih.ketika bapanya meninggal dunia, dia sedang belajar di UK.tak sempat lihat bapanya dikebumikan.tok tidak menghantar berita sehingga ayah selesai peperiksaannya.takut ayah terganggu ketika itu.dia mahu saya hormat tok.tok satu-satu nya orang tua ayah..lebih-lebih lagi kini dia sangat sibuk untuk selalu pulang ke kampung.

sekali lagi saya akur,setiap hujung minggu saya pulang ke rumah tok,saya cuba rapatkan diri dengan tok.tok sangat rajin. die seorang yang sangat bekerja keras dan tidak akn duduk diam.ada saja yang dibuatnya walaupun dia sudah menjangkau lebih 70 tahun.bila saya pulang ke rumahnya, pasti tok masakkan makanan yang sedap2 untukku. saya tersentuh dengan kerja keras tok tonjolkan,jadi tiap kali di rumah tok,saya akan membantunya disamping belajar memasak,mengemas dapur and rumah,mencuci dan sebagainya.

pernah telefon saya rosak..ayah tidak dapat menghubungi ku..ketika itu dia perlu bertugas di penang..terus dia ke Kulim menghantar telefon baru untukku..katanya susah untuk dia hubungi ku..terharu juga..walhal..apa salahnya tiada telefon untuk sementara..

selesai belajar di Kulim.saya bercuti 3 bulan, saya pulang ke rumah saya di KL.walaupun ibu menggaji seorang 'maid' untuk keluarga kami,ayah sering menyuruhku membuat kerja rumah dan memasak untuk keluarga. ayah merupakan pengkritik utama masakanku..satu hari; "sedap ikan sambal ni.tak sia-sia ayah hantar pergi kulim belajar masak dengan Tok"

waah! pujian pertama dari ayah tentang masakanku.saya sangat gembira. apa lagi..senyum xlekang dari bibirku seharian..haha..saya semakin rajin belajar masakan kegemaran ayah. belajar membuat air nescafe(minuman kegemarnya) hanya mak saja yang pandai buat air itu mengikut citarasa ayah..saya belajar dari mak.sampai la ayah puji katanya saya buat macam mak buat..gembira lagi..(sebenarnya saya mahu attention ayah..buekk...manja) bukan senang untuk dapatkan pujiannya..

kata ayah dia mahu saya punya pakej..tahu semua perkara..hurm...baiklah..saya cuba..saya akan cuba belajar dari kritikannya.

sekarang saya llanjutkan pelajaran disini..semakin jauh dengan ayah.ayah juga sibuk. jarang sekali membalas SMS ku kecuali jika benar2 penting.sibuk benar dia.saya sering berhubung dengan emak saja. jika saya tidak call ke rumah.pasti emak yang call atau sebaliknya.emak tidak pernah lupa bertanya tentang keperluan saya, kesihatan,makan minum saya..semua..

suatu hari saya suarakan pada emak, kenapa ayah semakin jauh dengan saya bila saya semakin dewasa. kami sudah semakin tidak rapat.sedangkan dulu kami sering bersama.ayah seperti tidak kisah tentang saya lagi.selalu sibuk dengan kerjanya.. kata emak; sebenarnya ayah sering tanya dan risaukan keperluanku,kesihatanku,duit belanja,makan minumku.tapi ayah minta emak yang call saya.kata emak, ayah sayangkanku..tapi dia tidak suka tunjukkan kasih sayangnya..

hari ini..saya sangat rindukan dia ayahku...terima kasih atas segalanya..didikan direct dan indirect.agar saya mnjadi seorang yang dewasa..im always your girl ayah..Ab70d877829080_large

6 komen disini:

Fatin Surayya said...

sdeh n terharu aku baca post ni, hurmm tak smstinya bpk kte x tnya n xtunjuk tu mknanya dia xsyg kte kn..

i love my dad very much too, uwaa

~*miss yana*~ said...

sbb laki xsuke tunjuk kasih syg agaknya..wuwu~

SangPelangi said...

Tak apalah. Internet kan ada. Hihi.

Aku faham orang kejauhan keluarga ni macam mana.
Kalau kita rindu mak ayah, mereka 10 kali ganda dari kita. Itu kata sahabat aku yang baru punya anak. Tunggu punya anak baru boleh faham.

Apapun, selagi riwayat masih ada, gunakan sebaiknya untuk mengumpul kenangan manis bersama.

~*puding caramel*~ said...

ya Allah..segan gile. bila baca balik tulisan aku dulu. cis.

ya la. internet ada. tapi kesibukan yang membataskan perhubungan.

*segan gile baca post ni balik*

jueann said...

cik yan..
cmni la bile bjauhan..
kalo x tnjk, bkn bmksd x sayang..

hurm..rindu mak ayh saye jugak..

agree ngan cik sang pelangi
slagi hayat masih ade kumpul kngn mnis byk2..

*cik yan.tman kn la housemate mu yg x balik bcuti nih..[nada sayu+sadis]*

~$#ef@# =)~ said...

salam yana..

huhu actnye. ak dh lme xbrtndang kat blog ko..sonok bc artcle2 ko..sdey + trharu pon da..

ko ni mmg syes mnje rpenye..huhu mn da ayh xsyg ank..ko kna phm ayh ko..die kn bz,dmi ksngn ko jgk..

nsht ak..syglah ayh ko sbeknye..doakan ksjhteraan die..eh doa untok org len gak..slagi die msh hdop hrgailah die..ble die dh xda sme bnda 2 dh x mmpu nk wat xcept doa ank yg soleh..

take care yana..