Wednesday 24 September 2008

panti asuhan...


"tahukah kamu orang yang mendustakan agama? dialah orang yang mengherdik anak yatim dan tidak menganjurkan memberi makan orang miskin..." (107:1-3)


"mana lagi penting, ko pergi sana ke atau kitorang?" tanya Atina cuba mengumpan..

erk..aku confuse dan rasa bersalah nak jawab..

"mesti lah korang...eheh"

"eceyh...terharu weh ko cakap camtu hahaha" Amal menyampuk...

actually camni..aku minta Teah masukkan namaku untuk berbuka di panti asuhan (rumah anak2 yatim) petang ini..tetiba dia tukar esok hari..kebetulannya...ada bazar ramadhan yang jual makanan Msia..aku Atina Amal dan kawan2 serumah lain dah janji dan support gerai fatin dan izza...eheh (semua nama nk ditulis) so, boleh la aku pergi bazaar..

tiba-tiba..

"yana...jom!" suara dari tingkat bawah..Nad datang rumah ropenya..dah nk pegi Kopma..tempat untuk bertolak ke panti asuhan tu

"ehh..nad...bukan tak jadi ke..bukan esok?"

"ari ni la.."

"ape??" (nada terkejut yang agak hyperbola)

aku pun bergegas bersiap..sorry la kawan2....Atina tiada di rumah..siapkan assignment di rumah group partnernya..

"huh..tak jadila pegi ngan kitorang ni..." kata Amal..

aku pun bertolak la dengan Nad...Teah dah lama sampai di sana sebab dia AJK membawa makanan berbuka..aku dengan perasaan berbaur..bersalah dan sebagai...pinjam fon nad..call atina...(hp rosak pulak!!! entah ape2..oh ya..no hp dah tukar tau..kawan2 yg nak no saya..silala mintak)

aku pun call

"weh sorry..aku tataw plak tetiba kne pi panti asuhan tu ari ni...eheh..tapi ape pun...hati aku ngan korang pi sana..hahaha" buekk jiwang seyh..yoyo oo jerk...

"ek eleh..ye ah tu...poyo je..ha ko nk kirim ape? roti jala?"

"erm aku nk kirim ape yg korang makan plus roti jala"

hahaha..aku dan Nad beli choki2 sebelum pi sana..tempat tu pun agak pedalaman dan jauh hujung jalan Sayang. sepanjang perjalanan ada pelbagai jenis kebun dan rumah kampung...
sampai jerk..ade pulak pembukaan majlis..formal2..

aku, Teah n Nad mencolek sorang kanak2 nama die Sinta..cumel..baru jer 6 tahun..kami pun soal dia macam2..cita2 la..ngaji dah juzuk 4..hebat2..memandangkan bahasa indonesia aku agak jelik..aku paling sikit bertanya..then..Sinta dapat choclate choki2..yay..

ape yang aku perasan a kan..mereka ni sangat la berdikari..kua memalam nak balik rumah jalan kaki 3 orang..dah la kecik lagi..5 6 tahun..comel sangat....hua..teringat izzati..agak spoilt brat walaupun dah 10 tahun...


"sinta mau jadi apa bila sudah besar?"

"polisi.." wah besar betul cita2..


"mau jadi polisi mesti tangkas..bisa berlari.." aku pun tataw kenapa nad kata kena kuat lari..

pastu kami snap few gambar

adela suara-suara comel " teteh2 (kakak2)..mau lihat!" suka betul mereka ambil gambar...sila2 lihat...

"pernah tinggal puasa?"


Sinta mengangguk..

"berapa hari?"


"tiga"

"kenapa?"


"ga kuat..."tunduk segan

"Sinta suka makan apa?"


"ayam goreng"

"ehh sama..." Teah excited (peminat upin n ipin..ayam goreng)..Nad ajar Sinta buat five ngan thumbs up


"suka makan KFC?" Nad tanya

Sinta diam.


"pernah makan KFC ga?"

Sinta menggeleng..


Teah offer nak belikan KFC sebab tersentuh tengok die..erm buat kami terfikir..kalau kita senang2 je beli kat Jatos (mall berhampiran tempat kami) kadang2 tu membazir..tak habiskan...manusia2..

"nanti kita berbuka bareng (sesama) ya.."

sinta teah, nad n bad

lepas solat maghrib..Sinta dah copkan tempat aku duduk bersebelahan die..makan bersama..minta aku bukakan ikatan plastik lauk die..eheh..tetiba kawan sebelah die pun nak minta tolong gak..elele nak bermanje ngan aku..eheh..pewasanla saye..tapi takpe..mereka cumil... xD

kami pulang lepas solat trawih dan witir di sana..

actually ni first time berbuka bersama anak2 yatim...dulu kat sekolah tak pernah ada lawatan sebegini..baru aku tahu..kanak2 ni sangat gembira bila ada orang-orang ramai berbuka bersama..meriahkan tempat mereka..taklah sunyi dan sedih..(teringat Atina pernah cerita yang dia tak boleh berbuka sorang..satgi nangis)

sampai rumah..atas meja makan penuh ngan food!! adeih..perut besar..kirim food kemain..kena habiskan!!! ingat orang yang tak dapat makan semua ini..wuwu~ perasaan kesal dalam diri muncul...

"sebenarnya karipap atas meja tu ko punya" kata Atina

wargh....!!!


akhirnya roti jala n karipap menjadi santapan sahur...tak larat eden...ngehehe..

p/s: assignment growth and development...siapkan hari ini jugak!!

p/p/s: target..baca semua yang dah belaja sepanjang minggu sebelum cuti raya!!! cik yana, sila jangan malas!! jia you! -mesti berkeras n tegas ngan diri sendiri yangg semakin malas-

2 komen disini:

nur_amalina said...

salam
weyh cik liyana poyo sungguh kamu ini
huhu
sonok la tu dah balik umah
huh jelesnye aku ko bole raye kat umah
tak pe la aku redha ngan aku nye rezki di india ni huhu
ko free2 mai la ym tak pun msg ngan aku k huhu

Liyana said...

ala..ko lagi best ade pengalaman nk braya kat sana...nxt year blk a..ak rs nk try gak braya di perantauan klu ada peluang..

aku ke poyo? hhahaha...meh la ym..ak klu duk umah xle duk dpn comp lelama..satgi potpet potpet..so aku bia je on...ape pon ko tinggalkan msg..ak akn reply dikala aku sedar kehadiran msg ko eheh.. peace!