Tuesday 7 October 2008

saya yang entah ape2

mood: skematik
lokasi: tanah air

salam...

sila tarik nafas dalam2...

mulakan pembacaan dgn fokus sekarang!

semalam buat macaroni goreng sebab ade sorang member ni kata nk datang beraya..eceyh berpandukan resepi di di internet serta di tokok tambah dengan selera sendiri..maka terhasillah macaroni goreng caca marba...

tapi!

tak datang-datang..

maka macaroni goreng menjadi santapan petang family..tahniah! (bersabar..DIB,mane ko!!)

hehe takde la..saya ok je ni (telinga berasap)

tengah penin2 nk siapkan homework yang dan berhabuk dan berkepam..akibat bertangguh..procrastinate is my middle name..eheh..homework pasal silicate cement..ni yg tampal kat gigi dpn sbb die ni kaler pth dan punya nilai aesthetic yang tinggi berbanding amalgam..klu gne amalgam (alloy of mercury-jgn risau..tak bahaya.dah guna sejak berkurun lamanya) utk tmpal..warna kelabu kehitaman..tak lawa la..so gune utk tmpal gigi blakang..(tak dapat bayangkan..tampalan berwarna hitam di gigi kapak..aisey..haru)

cement ni mcm2 jenis...part yang kne buat..SILICATE CEMENT..lain2 jenis pon ada..but i dont bother sbb bkn my part..apela manusia ni..pemalas is my middle name..(banyak betul middle name)

silicate ini kuat gak bile di compare ngan material yg brittle (but kdg2 kita tmpal then tercabut sbb tmpalan terpecah..ini sbb ketidak cekapan dentist mmastikan tmpalan kukuh-bonding antara material dengan enamel).tambahan pula..kekuatan silicate pada daya compress dan tensil tidak la kuat mana..

eheh menarik tak?

dengan ini saya mau merancang waktu yg singkat ini utk study juga! waah! there's soooo many things to remeber!...i love reading..but i have problem with memorizing things..short term memory..sejak sekolah rendah lagi..yela tu


sabtu ni nk balik..fon rosak? repair? tak la kot..fon cabuk sony ericson..klu repair..same mcm beli baru je charge yg dikenakan..(kata atina) maka..biarkan saja..nnti pasti ayah n mak akan buat sesuatu...(keji) lagipon..takde fon takpe kot..yg penting internet..btulla..dlu fon macam part of me..macam ade satu gelombang yang mengikat kami (saya n fon) kini..takde fon pon takpe..bagus2 wat cam cikgu Misha..lecturer di matrix dulu..rilek je die tanpa bergantung pada fon..patutnya jadikan fon sbg device kita gunakan seharian..but dont let devices make us a slave..

ayah pernah berkata.. dont let urself become a slave ... internet..bla bla bla..fon..etc (tgh dingin ngan ayah. so xingat suma)

betul juga katanya..bila difikirkan balik..dulu..klu tunggu LRT ke ape2 ke..ketik2 fon..tak keruan tanpa fon..xkisahla msg ke men game ke call ke...

lagi satu yg dah jadi satu fenomena..internet...mmg diakui internet ni bg baaanyak info..tp bile TERLAMPAU byk maklumat..ianya mnjadi satu lambakan yg melekakan..hanya 15 percent manusia (survey sndiri n rekaan..ini mitos saya..ingat2 lupa ayah pernah cakap) yg fokus pada satu tujuan dlm search maklumat.. yang lain pasti tersasar klik sana sini..kelekaan ini bole menyebabkan manusia hanya bole mncapai tahap fokus selama 9 saat saja..sama sperti ikan emas (saya baru baca td dari satu blog..link yang di beri.. -klikla saya- )

duit raya? tak kira..(segan lak..da tua2 dapat duit raya lagi) tapi ape pon berusaha nk kumpul utk beli kipas, rak buku, ink printer dan pelbagai kelengkapan lain di bandung nanti..selain itu..untuk pergerakan saya..transport dan sbg..segalanya perlu perancangan..dan plan terdahulu perlu rombakan semula..

kelengkapan ini suma rasanya merupakan satu keperluan rasanya..memula cuba buat tak endah suma ini sbb nk fokus pada yg lebih penting..tp rupanya..manusia yg dah biasa ngan keselesaan..perkara2 cmni da jd cm perkara asas lak..aish..nama pun ke'lengkap'an..maka ianya untuk meLENGKAPkan aktiviti sehari-harian..

lagi2 environment..dikelilingi teman2 yang punya segala..bilik saya paling kosong kurang baragan dan harta benda..panas tanpa kipas angin..

"panas betulla bilik ko" atau "bilik ko nmpk luas..kosong je..erm mgkin sbb krg brg" quote biasa..

"aku harus sedar diri..segalanya hanya pinjaman..aku bukan dari golongan berada..hidup di sini bukan selamanya..bersyukur dengan apa yang ada..berasa cukup dengan apa yg dimiliki.."

cukuplah dengan apa yang ada..nasib masih boleh hidup..masih ada makanan dan pakaian..nasib baik masih mampu menaiki angkut..alhamdulillah...segala puji bagi Allah..kena kuat dan tegar..semoga Allah permudahkan urusan..

adakah anda masih fokus bersama saya? tahniah kerana berjaya membaca ke pengakhiran..maaf mencuri masa anda..

-saya yang tah ape2-

2 komen disini:

Anonymous said...

waahhh...
teror pasal cement nmpk..
nnt le tunjuk ajar aku yer.. hee :p

Liyana said...

dah la kutuk aku...