Tuesday, 23 December 2008

*bersangka baiklah kepada Allah*

assalamualaikum wbt.

aku akan pergi ke kem ibadah. so called kem ibadah. dengan teman-teman, sahabiah dari Jakarta. ke Bogor mungkin. ini nanti akan diceritakan nanti insyaALLAH. pasti ada pengisian. aku suka. sebab aku dapat rasakan ketandusan ilmu. disini? entahlah. diri sendiri masih terumbang ambing.

suka untuk berkongsi satu lagu yang menyentuh hati. cewah.

aku ingin berkongsi tentang apa yang aku dapat dari UO [usrah online] semalam. kami bincangkan surah al falaq [subuh/makhluk].

ingin sekali aku ceritakan dari ayat pertama hingga terakhir pengertian dan tafseernya. kalau nak diikutkan ayat-ayat Allah ini, setiap huruf dan perkataan membawa maksud bukan? tapi. pasti penuh satu entry. mungkin berentry2

"aku berlindung kepada Tuhan yang menguasai subuh(fajar)"

kenapa ditekankan waktu subuh disini? sebab permulaan ialah waktu subuh dan semua makhluk di muka bumi Allah ini memulakan hari mereka bekerja dan sebagainya pada waktu subuh.

apa yang Allah turunkan kepada kita semuanya perkara baik. tapi yang buruk adalah pada sangkaan manusia.

seperti sekarang, balik dari pantai. aku diserang selsema. kemudian demam. sakit kepala dan lemah itu memanglah. tapi, kalau kita fikirkan. sakit itu bukanlah perkara baik kan? itu pada sangkaan kita. kalau difikirkan lagi demam ini bukankah satu kifarah dosa-dosa yang lalu. lebih baik kita terima di dunia dari di akhirat kan?

nampak tak. Allah membuatkan kita berfikiran positif sentiasa. beruntung kita sebagai muslim. setiap apa yang ALLAH berikan ada hikmahnya. dan kita sebagai manusia ciptaanNya. tidak tercapai akal untuk berfikir dari setiap sudut. dan hanya Allah yang mengetahuinya.

Allah berkehendak kita memilih baik atau buruk. maka setiap pilihan adalah di atas diri manusia itu sendiri. contoh ayat [92:5-10]. setiap apa yang kita pilih, Allah akan permudahkan. tak kisahlah baik atau buruk pilihan kita itu.

dalam surah ini Allah menyuruh kita meminta perlindungan dariNya yang mencipta subuh dan makhluk. ini kerana hanya Dia yang mengawal segalanya. empat perkara yang sering mengundang masalah kepada kita. dan kita boleh meminta perlindungan dari Allah:

  • ma kholaqo = makhluk
  • ghosikin iza waqob = malam yang berlabuh
  • annafasatifil u'qod = perempuan sihir yang menghembus pada ikatan
  • hasidin iza hasad = orang yang berhasad dengki
subuh adalah permulaan hari. mintalah perlindungan dari Allah supaya kita peroleh permulaan hari yang baik. insyaALLAH.

teringat mak dan ayah sangat marah kalau bangun lambat. nak bangun lambat? tinggal di asrama. terbalik kan?

sekarang baru aku lebih mengerti tentang setiap apa yang Allah beri pada kita adalah bergantung persangkaan kita sendiri. kalau baik, baiklah. kalau tak, tak lah. maka, sentiasalah minta perlindungan dariNya. minta perlindungan dari kemaksiatan dan kejahatan serta ujian kesusahan yang membuatkan kita kufur. nauzubillah.

jangan sampai tak taat kepada Allah ketika dalam kesusahan. sihir dan hasad dengki. jadilah seorang yang bijak dan baik dengan berhikmah, dipandukan iman yang sahih berlandaskan alquran dan sunnah.

p/s: doakan aku selamat pergi dan pulang selama seminggu di sana.

kata-kata penaja sebelum pergi. cewah.

"so b4 pegi..betulkan n luruskan niat masing2..kita bukan sahaja nak jayakan daurah tiap bulanan atau nak jayakan prgram yg agak akbar ni(walau bilangan tak akbar tp mission kita yg akbar iA),kita bukan nak cari ke'grand'an pd kerja or prgrm kita atau kehebatan kita dr sudut teknikal,tapi mission apa yg akan kita nak capai dan bentuk...kalau kita balik dr daurah,tp diri hanya begitu2 saja,so maybe there is sumthg wrong sumwhere..so skrg setting our mind,our mood n our mission,each of us,sepanjang daurah tu apa yg nak dibentuk dlm diri,apa yg nak dibentuk dlm akademi daurah kali ni..letak target masing2,supaya kita menjadi lebih baik dr daurah dan diri sendiri yg sebelumnya.. kalau dpt listkan lagi bagus..so nak ingatkan diri sendr ni khususnya dan akhwatfillah semua umumnya skali lagi..jangan kita terlalu stress or sedih sbb kerja kita or prgrm ni tak selancar yg dirancang..tp sedihlah kalau daurah kali ni tak membentuk apa2 dlm diri kita dan pemahaman kita,tak menjadikan kita individu yg lebih baik dr sebelumnya.. sama2 kita seimbangkan, perkemaskan dr sudut teknikal,dan maximalkan dr sudut mission iA..pergunakan kesempatan kali ni,peluang dpt kita berhimpun bersama2,jauh dr kebisingan kota jakarta dan bajai2,utk kita perkukuhkan iman, pemahaman,fikrah, akhlak,dan UKHWAH..persatukan yg lerai,perkuatkan yg lemah..sama2 kita perbaiki diri,dan saling memperbaiki iA.."

ingat tu liyana!~ mari hapal 20 hadith 40! study2...

11 komen disini:

zamrie said...

assalammualaikom dan salam kenalan lewati blog ko dari blog artsoul... tertarik dengan apa yang ditulis dan gambar yang menarik.

teruskan...

NiZwA^^ said...

waa..sedey..
kali nie yana lak yg m'ninggalkn ak..
yana moga matlamat dan tujuanmu ke sana tercapai!^^
moga hari2 yg mendtg lbih baik dr sebelumnya..

~*puding caramel*~ said...

zamrie: makasih. akn ke blog anda juga

nizwa: ehehehe..saje je nak tinggalkan kau izza. ko kan balik mesia ari tu..sibbaik bawak blk milo n hot choc..sayang kamu :D

makasih..tengah set mind nih..=)

baeknye budak ni.. said...

yana..
aku sgt jeles ngn pic ko tu..
ptotnye ko paste muke aku kt laut
tu..haha

alaaaa..jmpe ko lg besok..busan la..haha(rindu act..huhu)
dah la 1 grup ngn aku..sje je..
xley pisah ngn aku..haha

CiKin said...

cik yana!
jmp besok...ai.. ble
share2k.....=)

~*puding caramel*~ said...

baiknye budak ni: dib, ko yang letak nama kite satu grup kan? elele mcm tataw ko yg nak same ngan aku...da agak da ko rindu aku

cikin: yeah..jmpe nnti..xsaba..

artsoul said...

entry awak memeng menarik...thanks

hanafijaafar said...

puisi/puitis ayat2 kamu ya...

donutcokelat said...

sila balik.aku rindu teah~

lukpi said...

owh..
slmt berkem..
dpt ilmu tu kongsi2 ler..
bole kan ustazah liyana..
chaiyok2..
salam maal hijrah 1430

~*puding caramel*~ said...

hanafijaafar: tataw ini compliment atau apa.tapi assume as compliment. thanks!

donutcokelat: teah telah balik dgn selamat.

lukpi: insyaALLAH akan dikongsi. takkan dibiar ilmu itu jadi jeruk. =)