Tuesday, 10 March 2009

tiada title


last weekend sisters dari jakarta datang. saya rasa gembira. sebab bila ada mereka saya rasa kuat dan bersemangat. tak lupa hati dan ruh diberi makan dan bekal. tapi bila seorang saya rasa kosong kembali. saya teringat kata seorang sister yang bagi saya sangat bermakna,

dalam tiap episod kehidupan Allah gariskan akan ada susah, senang, tawa ataupun tangis.. tapi genggamlah semua dengan sama kuatnya dan dakaplah semua dengan dakapan yang sama hangatnya agar tak akan ada suka ataupun duka, yang ada hanyalah rasa syukur yang tak terhingga..

saya sangat menghargai kata-kata itu. sebab saya rasa saya tahu kenapa sampai sekarang saya sering rasa terganggu. tiap kali sepi, saya akan teringatkan saat jahiliah dulu [bagi yang pernah dapat isk akan tahu apa maksudnya].

bila terkenang saat jahiliah itu. saya rasa tidak layak berada dimana-mana.

saya cemburu dengan mereka yang hatinya bersih sejak kecil.

sangat cemburu.

mampukah saya yang kuman ini menjadi seperti seorang khadijah yang agung cintanya kepada Allah dan Rasulullah, seorang aisyah yang bijak dan tulus, seorang zulaika yang cantik hatinya dan seorang fatimah yang indah budi pekertinya.


*diam*


katakan saja saya kejam wahai seorang kamu. saya tahu kata maaf belum cukup menjadi penawar. biarlah masa menjadi penentu. faham akan hadir bila matang itu datang. fikir yang dewasa akan tahu makna redha.

prinsip perlu diteguh. saya tidak mahu menjadi saya yang dulu.

tiada apa yang yang saya harapkan selain Dia tunjukkan jalan. kukuhkan pegangan. tiada siapa lagi yang boleh harapkan selain Dia. janganlah dipesongkan hati ini walau sedikit.

saya rasa lost sekarang.

sangat.

adakah ini satu ujian?

8 komen disini:

dibby bus-bus said...

salam..yana
jgn sdey2 k...
tinggi dan kurang nya iman itu lumrah..
yg pnting Allah sntiasa detik kan ksedaran pd kita pabila jatuh..
ga papa deih..
slalo la brsma mrk yg memahami jln anda..
kambing klu berseorangan sng di serang serigala..

dayah mad said...

salam..yana.. be tough k... memang sifat iman naik turun... n syaitan sentiasa tahu kelemahan kita n bisikakn lg kate2 yg nk melemahkn kite.. kuat k.. Allah alwiz be with u n Dia sangat sayang kat hambanya.. anggaplah Allah sedang berbicara dnganmu... =)

CiKin said...

yana! ak sntiasa support ko..
jgn la sdey2 cmni..
Allah is always beside u..why u worry??
('',)

ju ibrahim said...

kita xmmpu jd spt khadijah dan aisyah tp kita mmpu megorak lgkh ke arah itu..u r almost der gurl..
i can feel u....haha...

Anonymous said...

salam yna...
me trtarik juga ng quote dr sis tu...
meaningful n deep...
huuuh...
rsa kosong
skrg rse sgt trikat dgn hal skeliling...
is life about giving commitments?
hooo...my peter pan thinking is still there...
refuse to grow up
refuse to be more open to such challenges..
i hope u can always live ur life well...we cant do nothing about past history,,just to learn from them..chaiyookk...!

zamrie said...

assalammualaikom life is like a dream...

lama tak hadir disini... apa khabar kamu? didoakan moga sentiasa kamu dalam kasih dan sayangNya, sesungguhnya kita tiada daya dan kuasa... Allah lebih mengetahui...

kuatkan iman dan semangat terus maju, berpegang dan yakin pada yang satu.

jumpa lagi dik...

tigris said...

Insyaallah..ALLAH itu mahu mengetahui dan maha mendengar keluhan dari umatNYa. kdg2 saya pun rasa mcm 2 jgk. saya takut kehilanganNYa.. sya yakin yana mampu menghadapinya..
La Tahzan ^_^

~*puding caramel*~ said...

dib: wsalam. terima kasih atas segala sokongan ko selama ni. i really appreciate it. rindu ko. bila nk balik sini?

dayah: dayah, terima kasih, nasihat ko slalu berguna dan menyentuh. tunggu aku di jakarta. rindu kamu orang di sana!

cikin: aku rasa maybe skang ni musim sedih kot. tengah berusaha baca buku said hawwa bagi bersih jiwa sikit. huahua

ju: wee~ doakan..thanks..aku akan doakan ko juga ju

anonymus: ill reply this comment kat email. kite kan slalu berhubung via mail.. <3 u n thanks 4 supporting me always

zamrie: selamat dtg kembali!~ terima kasih atas doanya.. :) :) :)

tigris: rasanya mmg adat manusia yg sering akan rs sedih gembira leka lupa. macam cycle, tp berusahaah supaya mnjadi seorang muslimah yg constant imannya. saya juga sedang berusaha ke arah itu. doakan kita sama2 ya :)