Thursday, 26 November 2009

selamat hari raya aidiladha


serius sekarang rasa nak lari. jauh. tak dikenali.

kenapa kan kenapa. kadang-kadang kita terpaksa korbankan stand yang kita dah pegang teguh sebab terpaksa. sebab kita hanya orang kecil. dimanipulasi oleh orang besar. tapi, seorang sahabat baik kata, kadang2 itu, kita kena buat kejahatan kecil untuk elakkan kejahatan besar. yang boleh menimbulkan fitnah juga. selama ini saya selalu anggap. berpegang teguh dan tetap dengan pendirian adalah satu keberanian. tapi bila dah jadi macam ini, terasa macam mungkin diri ini masih belum cukup berani.

saya nak anggap ini satu pengorbanan.

kenapa kan kenapa. kadang-kadang itu, kita sangat-sangat tak bersetuju dengan sikap dan tindakan seseorang. memang rasa tak masuk akal. selama ini selalu terfikir semua orang adalah baik, cumanya mereka belum cukup matang untuk membezakan baik buruk suatu perkara. tapi sekarang baru belajar sesuatu. tiada manusia yang sama cara fikirnya. kita. saya. bukan boleh mengubah apa yang disekeliling. tapi menyesuaikan diri dengan sekeliling dan belajar untuk menerima.

adakah ini satu pengorbanan?

kenapa kan kenapa. kadang-kadang itu, kita anggap yang kita sudah berkorban sesuatu yang kita sangat sayang. lepas itu tak dihargai. kecewa. lebih-lebih lagi tentang berkorban hati dan perasaan. bila yang diberi tak setimpal seperti yang diterima dan diharapkan.

adakah ini dikira satu pengorbanan?

berkorban tenaga, masa senang, kesakitan untuk mencapai sesuatu yang baik di masa depan. ceh, ni mesti nak cakap pasal lab yang 3 jam tapi tiada hasil sebab kena rijek tu kan. heh. yela. tak jadilah point ini.

bercakap tentang ini. belum cukup mantap dengan pengorbanan siti hajar yang ditinggalkan di padang pasir dengan anak kecil oleh suaminya nabi ibrahim. berlari-lari diantara bukit safa dan marwah. mencari air. sanggup. sebab ianya perintah Allah. sudah pasti ada sebabnya. nampak sangat keyakinannya begitu utuh dengan apa yang dia percaya. dan kasih sayang Allah itu pasti.

tak ada tandingan dengan pengorbanan insan mulia yang tak pernah kisah dengan kerenah anak-anak. walau sudah separuh abad. masih menghadapi jerih untuk anak-anak berjaya. biarlah kadang-kadang anak terlupa. asalkan mereka membesar dengan berjaya dan menjadi orang berguna.

sebenarnya skopnya sangat besar. kalau tengok cerita pun ada nilai ini. contohnya children of heaven yang pasal kasut itu. walaupun pasal kasut je. bolehla mengalirkan air mata juga. (macam dah terpesong)

sambil menulis ini. saya tak boleh fokus. banyak celanya di sana sini. dan saya tak berpuas hati sangat dengan apa yang saya cuba convey.

tapi apa pun, aidiladha bukan saja tentang berkorban haiwan dan dan membahagi dagingnya. gotong royong melapah dan jamuan makan-makan. ianya ada sesuatu yang lebih besar dari itu. carilah yang tersirat. bukan hanya mencari gembiranya. mencari jawapan untuk suatu yang misteri itu lebih menyeronokkan. (macam dah terpesong lagi)

sebelum dah malu. baik berhenti. selamat berkorban.

p/s: dah lambat pegi kelas kul 7. selamat berjaya untuk presentation! (utk diri sendiri)

2 komen disini:

Balqis Riza said...

jumpa kat alpina eyh..
mkn kambing..hehe

~*puding caramel*~ said...

haha jum2~ hope sempat solat raya 620 pagi en.