Tuesday 22 July 2008

Pisang ijo OoO pisang Ijo

salam...

sekadar suke2 untuk aku meng'add' post ini sebab tengah ade idea...

pisang Ijo? ape tu? atau nama lainnya Pisang Hijau..merupakan satu makanan yang dijual di gerabak2 atau gerai kecil di tepi2 gerbang universiti aku..

camne rupe die??

ni ha!

pastu die letak dlm mangkuk pastu letak bahan2 cam ABC(kat mesia)



makanan ni boleh dijadikan desert..sedap gak

nak dijadikan cite..ni salah satu makanan yang aku suke kat bandung nih..kalau ade je masa sure aku akan ke gerai pisang ijo nih..lepak sorang2 pon xpe..asalkan leh la merasa...

ini ash
pastu ttbe ade sorang kawan aku,Ash..yg merupakan salah sorang penggemar makanan ini juga..pon tanya la.."u think, how much does he earn every month huh?"
"hmm dunno la Ash"aku jawab..

pastu Ash dengan semangat inquiry yang tinggi tanye la mas yang jual tu..bpe pisang ijo abis dijual tiap ari..150 batang pisang katanya...
k2 satu pisang ijo=Rp4000

makanya,
4000rpx150=600 000 rp sehari..kan2??

pastu kalau seminggu;

600 000x7=4, 200 000 rp seminggu..kan2?

pastu kalau sebulan 30 ari(sbb memang die akan bukak setiap ari);

600 000x30=18 000 000rp kan2?

fuiyo! hmm kalau diconvert kepada RM=??

RM6,379.73..

ok2 fine..campur tolak ngan KWSP(kalau ade) pastu ngan modal...(da kire harga pisang juga) tinggal 12 000 000rp

bersamaan dengan :
RM4,248.97

tu pendapatan bulanan die..penjual pisang ijo ni guna gerabak yang die tolak tiap2 ari..nama lain ialah 'dorongan'(ekin dan rakan2 kata) xmengguna kan minyak atau petrol..

TAPI..

kenapa harga die naik dari 3000rp kepada 4000rp sejak harga minyak naik??? misteri...

makanya saya membuat penaakulan sendiri disini bahawa...penjual pisang ijo tersebut ade BMW kat umah die..huhehehehe..itu aja..taraf hidup sini bukannya tinggi mana..kalau pendapatan dah banyak tu..erm..boleh je hidup mewah kat sana..

aku pon terfikir...ape kata kalau aku kurangkan makan pisang ijo ni...manis..xke nnti aku bole kena diabetes? lagipon kalau aku xbeli pon..die bole sara hidup dengan baik..hmm...ape kate aku banyakkan bersedekah kepada pengamen ni jugak..xpon blanje die pisang ijo..erm..

p/s: xde keje...test math skill...hehe..pastu lepas exam ari tu..xde keje lain..selain menjadi pemerhati bebas..

Allahua'laam..

0 komen disini: