Friday 18 July 2008

thought

p/s: post ni dah lama tulis...tp post jugak lagi

"sesungguhnya keikhlasan yang tulus itu
adalah dengan mengingati Tuhan mu dengan
ingatan yang sebanyak-banyaknya..."

salam buat semua..rase mcm da lame xtulis kat blog ni..saya ke jakarta semalam..themepark di ancol..class trip yg best...saya kan xsihat..mlm tu da pg klinik ambil ubat..mntak nasihat doc sume..die pon kate baru je 13 hari saya di kuakan dr hosp..sakit blk..viral infection...katenye systemic sbb tu skit seluuh bdn..btul katenye..saye xkan dpt 100% njoy..yala...mkn ubt saya tdo...kawan2 pg main..bgn je sihat blk..ubt die bekesan...bgs2 alhamdulillah..mlm kami ke mall..mkn2 shopping sikit..blk jam 12 tgh mlm..sakit pinggang ari ni..

smlm smase sye tdo..pastu saye terjaga..kwn2 xde pi main...saya pndang dpn saya..ade seorang llaki yg sedang hisap rokok..pastu puntung rokok die buang je...dlm hati:xblaja sivic punye orang... pastu tbe2 ade seoang knk2 perempuan pki baju merah polka dot(igt weh) ambil puntung rokok yg still brasap lagi tu..die buang dlm tong smpah...pastu die pg kat mak die...dlm hati saya...masyaALLAH..cbe bayangkan kontradiksi disini..spatutnye si dewasa mnjadi contoh tauldan kpada knak2..tp dr ape yg saya lihat tu knk2 tu lagi berpelajaran dan tau mnde yg cukup basic ni...saya sndri jd geram...

Mcm_2_lak bkn itu saje...papan tanda tertulis "kaw larangan merokok' tapi disitu la die mrokok dpn anak2..hmm bkn saya bersikap prejudis terhadap org merokok..nmpk x disini...mereka da bg cth kat anak2 xpe klu kite langgar peraturan..abaikan papan tanda...hm ni la mentaliti yg sering diulang PM kite..saya ni bknnye la nk berceramah ke ape..kdg2 saya rase xpuas ati ngan masyarakat skarang...yg mcm xambil pusing ttg bende basic ni..nk kerajaan buat itu ini..tapi..dr sndri xnk majukan diri..obey rule pon kire da mmbntu at least...

lg satu cth...dalam angkut..tyme tu ujan..dlm keadaan sarat penumpang..sorang passengger ni isap rokok kat dlm tu..me n sorang pakcik tu da tutup idung..tolongla fhm kite ni gune kemudahan bersama..knape xbole fikir ttg org sekeliling sama..klula takdr ade sorang yg asma ke..nauzubillah..xke panik klu pengsan..hmm tu la mntality...sjk tu sya sering bwk mask kua mmane..

sampah..seseorang pernah kate"ape gune tukang sapu sampah?" selepas diImg_0441_t2 sound mmbuang smpah merata2...hello....bole x fikir sendri..kite seorang yg berpelajaran tau2 sndrila..smpah tmpatnye dlm tong smpah...klu cmtu xpayahla buat tong smpah sbb sume org bole buang merata2..klu rkyat reti jg kebersihan..tkg sapu smpah keje die mntain environment clean..xbererti die kne kutip smpah org yg xbtggungjwb buang..xke berdosa kite..nikmat yang Allah yg da berikan kpada kite..kite musnahkan kenikmatannya..keindahan alam jd kotor dan sebagainya..xke zalim seseorang tu kalau meletakkan sesuatu bukan pd tempatnye...astaghfirullah..hmm..sebenanye mnde2 ni bole fikir sndri..xsuke ka keadaan yg bersih n aman n selesa?

tu la die...lagi satu cntoh mentality...ni la yg sering ayah saya tekankan..mentality kelas ke-3..da kelas pertama..ape bezanye...katenye..siapa yg nk patuh pd undang2 klu kite xpatuh..disiplin dr...n byk lagi..barula kusedar knape ayah suke sgt bg nasihat2 mcm ni..ttg pengurusan mase semua..kebersihan dr n environment..ayah..berguna sungguh semua ni..skarang baru ku sedar..dulu dengar je..berfikir knape ayah suke mmbebel..terima kasih ayah...

ish da byk betul saya mmbebel ni..cukup utk hari ni...terima kasih tuan puan yg berjaya bace hingga ke akhr penaipan saya..fuh!~

ptg ni insyaALLAH nk join cross country..hehe..semangat! br blk tgk game netball..teman saya main..suke die..tp blk awl la..pnat...mntak teman yg lain plak sokong...yala smpan tenaga utk ptg ni insyaALLAH..hehe... :P

Allahua'lam

0 komen disini: