Friday 18 July 2008

makasih

jazakallah khayr ya akh...

"Dalam hidup,terkadang kita lebih banyak mendapatkan apa yang tidak kita inginkan. Dan ketika kita mendapatkan apa yang kita inginkan,akhirnya kita tahu bahawa yang kita inginkan terkadang tidak dapat membuat hidup kita menjadi lebih bahagia."

smlm..seblum ku bertolak ke bndung..smpat ku bchatting ngan akhi yg knal kan ku dgn muslimah2 yg baik hati n pmurah tu...
beliau tanye pd saya, bgaimana dgn sahabat2 baru? kataku mereka sangat baik hati n pemurah untuk bkongsi apa yg mereka ada...

beliau kate "saya senang hati dan bersyukur dapat menyerahkan cik kepada mereka yang memang saya tahu dan penuh harapan dapat mebawa cik ke arah kebaikan"

xsangke masih ade insan yg bgitu murni hatinya...terharu saya dibuatnya..saya sngt mnghargai niat beliau itu..lalu saya ucapkan trima kasih n moga beliau dirahmati..mau dpnjangkan lagi pbualan kami..tp mase xmngizinkan..saya punya tugasan g lbh pnting time tu..

mmule mmg saya rse sgt xlayak bersahabat ngan mereka..layakka aku..xpki tdg labuh..bkn yg jns pki hand socks..saya juge bkn yg sering join pjumpaan2 keagamaan..bkn juga sorang yg alim atau wanita warak..bkn juge naqibah atau seorang yg sering beri tazkirah kpd org lain..saya adalah seorang yg biase..yg sering bersosial bsama rkn2 ke tmpat hiburan..

sayala muke yg slalu ponteng usrah , solat jmaah dlu..kat skolah mmg terer bab mlarikan dr..dr skolah..mtrx..zmn jahiliah tu..saya mmg agak nakal..bile diigt kmbali..ape la ko ni yana...bkn ssh pon..pegi dgr..xtau npe nk lari..sronok kot..hmm xtau la ape kufikirkan..ape yg ade dlm mndaku waktu tu..sngguh xmatured..huuu~

sorang muslimah,kak ain..katenye.."mmg btol kite perlu realistic tp optimis.."saya msh xfhm..die smbung lagi"ingatlah, di mata Allah, Allah x tnya berapa juz hafal Quran atau berapa bnyk bab fiqh or whatever dipelajari tapi ur effort utk cari ilmu itu sendiri..yg Allah akan lihat" saya kagum dgn kata2nya sbb ni suatu yg br bg saya..die tmbah "as we grow.. we learn rite? and we share it with others"

die kate "faham bukan dr aqal... tapi faham datangnya dari hati..Allah berfirman celaka manusia dan jin yang tidak memahami dengan qalb..dan nak membolehkan faham dengan qalb ni.. prosesnya kadang2 cepat utk sesetengah individu.. lmbt utk sesetengah individu lain.. regardless of ilmu nya bnyk mana
perlu utk kita re-set our mindset utk kedua2 perkara ni.. sbb inilah yg akan mencorakkan cara kita berinteraksi dgn org lain.."

kak ain:mcm mana nk faham dengan qalb? apa yg akan trigger kita nk laksankan apa yg Allah suruh dan imaan tu dtg dari mana?
liy_ana: hati
kak ain: yup.. ia datang dr rasa cinta pada Allah.
kak ain: itulah metode yg paling halus
liy_ana: astaghfirullah
kak ain: buatkan rasa cinta pd Allah
kak ain: then everything else will be fitted perfectly inisyaAllah

pjg sungguh nasihat beliau..tp bguna..beliau sgt bsemangat tp nasihatnya sgt bernas n terkesan juga saya..


smakin lame..kufikirkan lagi..terlampau byk ilmu Allah yg perlu ku cari..bukan saje ilmu keduniaan..malah ilmu akhirat..slama ni saya hanya fikirkan ttg mase dpn..ttg study utk grad..tp xfikir ttg ilmu yg lbh pnting sebenanye..

pernah hatiku sering trase kosong n xtng..tp xtau nape..sorang muslimah lg,kak fadz kate..sbb hati kite yg kosong jika xdiisi dgn zikir n name Allah..ia akn diisi dgn pkara2 lain...mmg da jd fitrah..suatu yg kosong psti akn diisi..hal ni buat ku berfikir sejnak..bnr katenye tu..katenya lagi..jauh dr kluarga n hdup sndri ngara org ni slalu buat kite lalai..skali lagi katanya benar...wuwu..terkesima saya dibuatnya...anggap la ni satu peringatan buat gwe...syukran kak...at least ade yg mngingatkan ku...huuu~sedih plak mngenangkan dr ku yg sering alpa ngan nikmat dunia nih..ish~

rancanganku ari ni...qada sume yg ptt ku buat smlm..cr info untuk pharmaco..review sbject last week...lukis canine! insyaALLAH...sebelm tu..subuh dulu..

ya ALLAH jauhkanlah aku dari sifah riak n takabbur...amiin

mari menelaah...

Allahua'lam..

1 komen disini:

nur_amalina said...

semoge kite bersame2 la yer yana huhu =P