Sunday 3 August 2008

ikhlas


assalamualaikum wbt..

ikhlas


apakah yang dimaksudkan dengan keikhlasan?
ade satu quote dari kak suhana..katanya..kita takkan rasa penat melakukan sesuatu apabila kita ikhlas melakukan perkara tersebut..

sebab apa dia kata camtu? sebab aku merungut..memula memang aku ok je..tapi lama2 ak rasa sangat penat..lagi2 bila orang sekeliling tak hargai pon..malah lagi nak komplain..dah penat tu lama-lama aku rasa sangat malas..walaupun aku buat kerja2 rumah suma but diri ini rasa sangat penat malas dan sebagainya..
lama2 aku rasa sakit hati..bila dah masuk penyakit hati ni..iapun affect keseluruhan rasa..marah pulak tetibe timbul..tension dan sebagainya...

i need a break!!!!! nak kua, pergi dan larikan diri dari suma ni..ak nak rehat few days!!! boleh tak?! aku nak pergi ikut kemahuan untuk pergi menyertai kem menuntut ilmu diluar..

cuba bayangkan


0500: bangun pagi. solat dan bersiap2 masak air prepare bfast
0700:kemas meja makan basuh pinggan sidai baju
0800:iron baju (aku da set everyday gosok limit 10 helai tudung + 3 pasang baju kurung saja)

1000:masak

1100:masak sambil tengok House
bla bla bla then tido kul 10 lebih camtu sebab teman adik aku tido..everyday sama...


tapi aku tak sampai hati..aku kasihankan ibuku..ayah..aku sayangkan mereka..habis tu cemana ni...then kak suhana pon kuarkan la quote tu...


betulla satu keikhlasan tu hanya Allah sahaja yang boleh nilai..

so kalau ttbe ade orang ni kata...saya ikhlas nak bg awk coklat ni..terima lah.. erk iya kah? betul ke taknak sebarang balasan?? hmm i wonder..

aku rasa satu keikhlasan tu kita xbole nak nilai..dan sememangnya kita xlayak nak nilai harga suatu keikhlasan tapi... suatu keikhlasan tu dapat 'dirasa' dalam diri kita...feel beb feel... contoh macam aku kata td...bila kite buat sesuatu pekerjaan..niat kita untuk Allah..atau xde rasa macam nak pujian ke atau pon balasan..atau pon buat somethng sebab memang rasa macam nak buat..yer..tak rasa penat dan rasa gembira melakukannya...mende yang kita tak suka buat pon..rasa macam xrasa apa2..i mean hilang rasa tak suka...betul ni..tak tipu..

ade satu hadith menyebut:


Daripada Huzaifah b.Yaman r.a berkata aku bertanya kepada Rasulullah s.a.w tentang ikhlas lalu Nabi bersabda: Aku telah bertanya kepada Jibril tentang apakah sebenarnya yang dimaksudkan dengan ikhlas itu? lalu Jibril berkata:aku juga bertanya tentang ikhlas itu kepada Allah taala.Maka Allah menjawab dengan firmanNya: Ikhlas itu ialah suatu rahsia daripada rahsiaku yang aku letakkan akan dia didalam hati hambaku yang aku kasihi.

kesimpulannya kat sini...kalau kita buat something tu niatlah kerana Allah tak pon ikhlas kan hati...set dalam mind..then everything would be okay... yeah..

kalau sebelum ni kita buat something sebab nak dapat upah..atau buat sesuatu nakkan ganjaran..tukarkan persepsi tu kepada..kita buat something sebab memang kita rasa nak buat..niat nak tolong org..tak pon sebab nak gembirakan semua orang...


Allahua'laaam...

aku rasa xlayak untuk aku bercerita panjang lebar tentang keikhlasan yang aku sendiri pon belum pasti maksud sebenarnya..ini sekadar apa yang aku rasa and apa yang aku hadapi sahari-harian..sekian

aku rasa ini semua untuk diri aku xspecially...hoho~


4 komen disini:

lukpi said...

wow..everyday rutin camtu..
bagusnyer..jrg ade ank pompuan skrg mcm ni..mmg calon2 solehah ni..haha
nway nmpk mcm de konflik..nk lari dri sume tu utk sktika??hurmm..

Liyana said...

konflik identiti..xde ahh..ade je rs mals tu ha...tgh berusaha utk baiki diri insyaALLAH..

lukpi said...

mls??
rse2 mcm da terlebey rajin r klaau stiap hari schedule camtu..salute sgt2..rajin bebenor

tp tu r..ulang bnde same each day kdg2 tu mjdikn kita bosan n mls..xtaw la..bila la nk boley ubah diri ni..huhu

Liyana said...

alaah boleh aje..kipidap!! eheheh..lg busan klu da kemas pastu sepah balik...pastu ulang ulang ulang...