Sunday 14 September 2008

first lab skill tahun ini

salam
hari pertama kelas. lab skill pertama utuk dental material and technology (DMT). komen dariku..macam biasa..DMT, penat but enjoyable. tapi, maca biasa. tak semua perkara yang kita buat sekali cuba dah perfect. lab skill kali ni tentang making an impression. yeah.. tau? gigi batu..cara-caranya kalau baca theoritically, senang jer..

but

bila buat...aku rasa, sian betul partner aku...huahua..sifat cemas + cuak aku memang susah nak buang..sian teyya lab partnerku.. dia jadi patient..eheh..tape setelah ulang beberapa kali, aku jadi tenang dan mesra pelanggan..eheh...gigil gak aku..terfikir..siannya la siapa jadi first patient aku...hmmm (berfikir dengan serius)

mula2...kita kena deal dengan alginate, alginate/hydrocolloid. serbuk, tapi bila campur air, jadi cam getah. so aku kena aduk dengan cepat dan rakus sebab bendalah ini bole dikacau selama 30 saat saja..kalau lambat, dia akn keras sebelum dimasukkan ke dalam mulut patient.

lepas masukkan dalam mulut, tunggu bout 1 minit 30 saat je. then kluarkan..kena ada teknik nk kluarkan ni..kalau tak, tercabut dengan gigi2 patient.maka berhat-hati lah.sediakan gypsum pulak. kena campur dengan air then kacau kadar yang tepat, air kena tepat, kacau tak boleh laju sangat atau lambat sangat. semua kena tepat. kalau tak, porosity akan berlaku.

masukkan gypsum dalam lubang berbentuk gigi teyya tadi. tunggu sampai gysum keras. lepas tu boleh la bukak..lihatlah hasilnya..adeih

yang takbestnya..model yang terhasil ada kureng sikit di bahagian frenulum labialis.sebenarnya, aku rasa nak buat lagi sampai perfect..tapi kesian kat teyya..so ak jumpa lecturer tanya dia, ok tak..dia kata oklah..markah pun takat oklah je la kan...isk...~

tak pe...aku akan coba yang terbaik next lab skill..untuk di bahagian maxillar pulak!! bersemangat!

p/s: lecturer kali ini tidak terlalu menekan..aku buat pun dengan tenang sikit..hehe..

2 komen disini:

lukpi said...

kat indon..
lab ade jugak ek bulan pose..
kitorg kt sane tkde lab..
bulan pose balik kuliah awl..
lam kol 12 da balik..heeee
best2~

.... said...

salam ziarah...=)