Tuesday 18 August 2009

tweet tweet

"ha kamu! yang makan chewing gum dari tadi nak elakkan tidur.. perang badar tahun berapa hijrah?"


mak aih..mata garfield tweet yang sedari tadi hampir nak jadi mata kero terbuka luas. habis! kematian! tweet sebelah aku!

"tahun kedua hijarah"


"betul betul.."


bagus tweet. tidur pun excell. aku? mantain tulis apa yang penceramah cakap..

"ha, yang sebelah tu yang buat-buat tengah sibuk menulis supaya tak disoal. perang uhud tahun ke berapa hijrah?"


"err..."


"ha..takpe takpe boleh bincang. silakan bincang bincang"


"err..."


kawan-kawan yang memberi jawapan untuk membantu dari tadi tak diendahkan.. terlalu cemas untuk berfikir. bertanya. memandang kawan-kawan juga tak mampu. leher keras membatu kedepan. berbincang apatah lagi.

"wah, taknak berbincang tu. tetap pendirian taknak berbincang."


jawab je lah..jawab je..separuh berbisik. kawan-kawan dah mendesak supaya membuka mulut

"err..tahun ke tiga hijrah"


"haa..hampir tepat. tahun ke tiga yang dah nak masuk ke empat hijrah"


RIGHT!

inilah akibatnya tak habiskan baca buku dr mustafa siba'i. bukan boleh baca maraton macam buku cerita. perlu baca dengan hati.

tweet! kau lah ni! siapa suruh kau tidur time Dr. tengah cakap kat depan? aleh-aleh aku yang kena!

siapa suruh kau tak kejut aku?

hekk...aku dah kejut banyak kali dah! ya Allah sabar je lah aku dengan dia nih.

sengihan tweet menyeringai. mata dah tak macam tadi. terus segar selepas apa yang berlaku tadi.

sebetulnya apa yang di perkatakan oleh penceramah di hadapan tadi adalah tentang marhalah dakwah. dah dapat sebelum ini tapi dapat untuk kali kedua diharapkan boleh diperkukuhkan semangat itu untuk dibawa ke tempat belajar nanti. kagum aku. penceramah ini seorang doktor perubatan. tapi punya bahagian masa untuk berkongsi pengisian rohani bersama kami di sini.

Lumpuh dan longlai selepas mantap adalah kerana permulaan yang tidak betul !

kata-kata ini membuatkan aku berfikir panjang sepanjang berada di sini. bimbang dengan diri sendiri yang sentiasa goyah. bingung juga, di mana kesilapan langkah bermula? apakah permulaan yang tidak betul? secara jujurnya. aku kurang gemar membaca rintihan hati seorang dai'e yang bersedih dengan diri sendiri yang tidak kuat atau sedih dengan keadaan kacau bilau yang berada di sekelilingnya.

ya, aku tahu aku tidak layak berkata apa. cuma ini hanya pandangan peribadi diri aku sendiri. bukankah sepatutnya mereka gembira setelah mengenal islam dan tahu apa itu tarbiyah. apa yang perlu di lakukan adalah. memaksa diri ketika malas dan tetap teguh menolak bisikan yang melalaikan. aku tahu ia bukan mudah bagi seorang manusia. manusia yang baru melangkah ke suatu revolusi hidup yang cukup berbeza dari dirinya yang sebelum ini.

terfikir betapa seronoknya kehidupan suka ria dahulu. aku akuinya aku sering rasainya. tapi sekarang juga aku boleh rasa kegembiraan. kegembiraan yang sudah pasti berbeza dari dulu. siapa kata kita hanya perlu bersedih.

walaupun tak habis baca lagi buku "perjalanan hidup nabi muhammad tulisan Dr. mustafa as-siba'i. ada satu part aku baca dalam bas hari itu yang aku suka.

seseorang da'ie yang istiqamah, dia akan sentiasa tenang dan tak perlu risau dengan masa lampaunya. musuh dakwah juga tak akan ambil sandaran dari "masa lalu yang buruk".

malu untuk diakui bahawa aku juga sama. suka bersedih dengan perkara serupa. merintih perkara yang sama.

T___T

0 komen disini: