Tuesday, 17 November 2009

sudah cukup matangkah kamu?

tahun lepas. pangandaran.
A mature person is one who is does not think only in absolutes, who is able to be objective even when deeply stirred emotionally, who has learned that there is both good and bad in all people and all things, and who walks humbly and deals charitably -eleanor roosevelt

matang. sebenarnya, satu kematangan itu diukur dari segi apa? umur? sikap? personaliti? dari segi apa?

satu kematangan itu mungkin dari segi umur. bila umur sudah lanjut. seseorang itu sudah dikira matang. tapi ade je, makcik yang sudah lanjut usia tapi berpersonaliti tidak seperti usianya. habis tu matang itu dari segi personaliti bagaimana?

seorang yang berpersonaliti seperi seorang yang tidak melompat-lompat seperti kanak-kanak atau bermain atau berfesyen sesuai dengan usia? oh oh dan dan, seorang yang berpengalaman dan tahu dalam serba serbi kemahiran dalam kehidupan.

ngeng~ hari ini saya baru saja sedar sesuatu. ini adalah pada pendapat peribadi sendiri. bukan dirujuk dari buku motivasi HM Tuah iskandar. bukan bukan. ini dari permerhatian sendiri dan pemikiran sendiri. mungkin ada salahnya. sebab ini bukan berdasarkan kajian.

dan jangan salah faham dengan apa yang saya tuliskan. ianya tidak spesifik kepada contoh yang diberi. cuba bukakan minda dengan skop yang lebih besar. situasi yang lebih kritikal dan erm keadaan yang lebih mencabar. contoh yang saya berikan itu, alahai.. kanak-kanak darjah satu juga boleh berfikiran sebegitu.

okay, saya mahu mulakan hujah saya. satu kematangan itu adalah kesanggupan untuk berkorban. betul? salah? bagi saya matang itu bila seseorang sanggup berkorban. tidak kira kondisi. sebagai contoh. kita sebagai manusia, mempunyai pelbagai keinginan bukan? contohnya, ini contoh. saya menginginkan perfume DKNY be delicious yang apple shape itu. ya, yang itu lah. tapi mengenangkan masih belajar dan wang simpanan juga bukan dari titik peluh sendiri. maka, segala luxuries terpaksa di tangguh dahulu. gantikan dengan benda yang lebih murah atau tak perlu langsung. ini contoh saja. perempuan mana boleh berwangi-wangian disekeliling khalayak ramai. ini dari segi kebendaan. cuba dari segi lain.

contohnya, mengorbankan waktu senang demi seseuatu yang lebih penting dan mustahak. rasanya ini lebih kepada seseorang yang tahu mana priority lalu mementingkan apa yang berkeutamaan.

bagi saya lagi, kematangan itu, apabila dia rasa bertanggungjawab ke atas dirinya mahupun orang lain. contohlah kan, contoh mudah. balik rumah, penat-penat pun, nampak pinggan mangkuk dalam sinki, basuh walaupun bukan kita yang guna. kiranya jadikan diri berguna. di mana saja. pergi rumah orang jadikan diri berguna. balik rumah, jadi anak berguna, tak susahkan mak ayah. tapikan kalau diri sendiri punya pinggan mangkuk pun tak basuh dan tunggu orang lain basuhkan. ini ukuran sifat matang yang negatif. ini contoh mudah. ada lagi contoh berat. tapi tak payah lah.

sifat ini juga biasanya tak akan menyusahkan orang lain. lebih-lebih lagi masa. orang yang bertanggungjawab ke atas dirinya dan orang lain, akan menjaga ketat masanya supaya tak menyusahkan orang lain. ini contih dari segi masa.

lagi satu, seorang yang matang. beliau akan serius. serius bila patut serius. tak serius bila tak perlu serius. faham?

jujur. ya, jujur pada diri sendiri dan pada orang lain. tidak membuat alasan atau menipu untuk melindungi diri sendiri atau untuk kesenangan diri sendiri. jujur. teringat mak pernah kata, silap tak apa, tapi jangan tipu. tak kisahlah kena marah atau apa. tapi asalkan jujur.

boleh menerima sesuatu dengan baik walaupun dia tak suka pun apa yang diterimanya.

observant. sensitif terhadap perkara sekeliling. dan tahu apa yang dilakukan. dan lagi satu. berfikiran jauh dan tidak melatah. berfikiran jauh dengan serius dan bukan dengan angan-angan.

dan dan dan... tahu menghargai orang tua sebab dia tahu satu hari nanti dia pun akan jadi orang tua juga.

okay cukuplah. lain kali kalau teringat lagi. saya tambah lagi. ini saja yang dapat fikir. saya ada ciri-ciri itu atau pun tidak? tengah cuba muhasabah balik diri sendiri. hari ini baru belajar ini semua. satu kematangan seiring dengan pengalaman, silap di sana sini. itulah buat kita belajar.

pengorbanan itu masih agak perit untuk dilakukan. tapi tak apa kalau boleh membahagiakan adik beradik dan tak menyusahkan kedua ibubapa.

8 komen disini:

hatim a.r said...

aku rase aku tak matang huhu
tapi ko mcm dh matang sikit ah aku tgk..compare ngan dulu

SangMentari said...

Setuju dengan tulisan kamu. Biarlah matang pada fikiran dan tindakan.

p/s sudah berwajah baru juga ya.

~*puding caramel*~ said...

hatim:ko ade la matang sikit jugak ak tengok. tp macam same jugak macam dulu. tp lagi matang la dr aku. aku still ingat, ko sll dengar org cte. then bg pendapat yg boleh diterima akal and ko xmain2 pun and tak gelkkan..tp xtau la klu ko glak dlm hati ke ape. and em tyme nk exam ko serius. kire pentingkan prioriti. aku dulu stil main2 oh. aku sekarang dh matang sikit ke. yer le tu

~*puding caramel*~ said...

sangmentari: tukar wajah seiring dengan pertambahan usianya. ;)

hansuke said...

tula. lupa nk komen yg layout dah berubah. tambah cantik dari dulu. dulu tetak gambar makanan kan?..:)

manusia akan berubah pada tahap usia tertentu. bagi saya manusia pilih untuk berubah, mungkin kerana pengalaman yg dia lalui dan akhirnya sedar tuk berbuat kebaikan. maybe ini dinamakan matang. kita mampu untuk memikirkan org lain bukan hanya untuk diri sendiri. org yg kurang matang ialah org yg hanya pikir untuk diri nya sendiri (kalu dah selfish tu len la citer..hehe) tapi byk lagi contoh la kan.

u did a good job.
keep it up with ur topics.

~*puding caramel*~ said...

hansuke: haha makanan. betulla. nak bagi appearance matured sikitla kot. xdelah ingat makan je.

sangat bersetuju! macam ade quote terjumpa somewhere; 'growing old is mandatory, growing up is optional'

topic is based on what i learn in my daily experience n from what i see. happy to share and thanks! ^__^

Balqis Riza said...

;ada aku kan, matang tu diukur dr segi kepandaian seseorg tu membezakan yg baik n tak baik..hehe

kalu umur, takleh kot..atok tua yg main2 ngn cucu die tak dikira matang..adilkah? hehe

nice entry btw..aku harap aku tergolong dlm kategori matang..

~*puding caramel*~ said...

balqis hehe. betulla tu. aku pun terfikir. kalau ikut umur xle sgt la nk caye. contoh atuk tua tu kan. buat aku tergelak la balqis.

point baik juga, boleh beza baik n buruk kan?

semoga ko berada dalam kategori tu.
^__^