Tuesday 23 September 2008

bis = bas

terjumpa ayat ini atas bas tadi..

"(iaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah.
Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah hati menjadi tenang" [13:28]

210908
2059
jatinangor
mood: penat n feelingless

salam...aku baru pulang dari jakarta..perjalanan yang panjang berseorangan..huu~ sedikit terasa rugi..sebab baru je nk sampai klimaks penyampaian ustaz.aku dah nak kena balik..wuwu..esok kelas... presentation dan lab skill! esok..macam biasa..pasti hari yang panjang dan memenatkan..base untuk study model...tiada acuan!! what..kat klinik ada acuan..tiz tyme kena buat sendiri..nmind..kreatifkan diri!

ahha...tadi sepanjang berjalanan dari jakarta ke chihamples mengambil masa 2 jam 30 minit..seat sebelah driver..uhuk~ aku....tidur sepanjang perjalanan! hahaha.. sampai aje..driver tu cakap.. "ngantuk banget ya mbak" apa??? mbak? aku tak pandang dia langsung smbil goncang pintu nak kua..apelah! masalah tol! (biase a emo bangun tido..xdosa pun tak jawab soalan dia..i think? buat tak dengar..orang tu bukakan pintu..)

solat kat stesen..sambung perjalanan berjalan kaki sambil mencari angkot untuk ke patiukur..tempat bas untuk balik jatinangor..nasib baik beg galas taklah berat seperti beg sekolah darjah satu..
naik bas..ape lagik...bukan sambung tido kay...bukak bacaan..bukannya ape..atas bas suka betul orang nyanyi ngan main gitar nk mintak duit..sekali..adela sorang ni nyanyi..sore bole tahan..tapi buat tak dengar sebab ramai sangat kot..tetiba bila abis die nyanyi dia kata.."sekian terima kasih dari saya, terima kasih sudi mendengar..sesapa yang nak bagi sumbangan makasih, tapi janganla buat tak tau atau berpaling ngan saya, sekurang2nya bagila senyuman..janganla pandang hina pekerjaan kami.."(ayat da di translate dengan ayat aku) what? perli nampak..baru ingat nak buat2 tido...hmm bila dia cakap camtu, aku terus mnyumbangkan 500 rp..ade ke patut...dasat x aku...actually aku terfikir kalau bagi macam support die nyanyi2 camni..lagu "selingkuh tak selamanya indah" la ape2 tah lagi..tapi kalau tak bagi satgi dia hulur kantong, rasa bersaalah kata XMO BAGI! end up aku bagi tapi tak pandang langsung! huargh sape suro perli dan sape suro aku terasa...bukan pandang hina terhadap anda..tapi kalau 10 org naik bas tu nyanyi2 camni..pastu takkan aku nk support penyanyi2 ni suma..tiadakah pekerjaan lain yang lebih bermanfaat...

xpelah aku anggap sebagai sedekah bulan posa..mana tau die nk cari duit bukak posa nanti ke...

habis cita pasal encik penyanyi atas bas

teringat time kat jakarta..aku kena balik awal..830 dah nk kena bertolak..wuwu...sepanjang atas bas aku terfikir dan berfikir..usul 20..hassan al banna..20 dasar pegangan seorang muslim..(usul al-fahmi al islami al-mua'sir)

aku rasa bertuah dilahirkan dalam islam..tapi..kenapa islam yang dicintai ini tidak seperti zaman tamadun islam dulu..apa peranan kita untuk kembalikan semua itu?

hmm drop the topic..ape pon..satu lagi yang aku terfikir..kenapa...orang..suka menghakimi sesuatu perkara melalui ape yang diperkatakan oleh orang lain..contohnya.."saya xmo pergi kelas lecturer itu sebab kawan saya kata tak best..' atau "saya takmo kawan dengan dia sebab kawan saya kata die bukanlah baik sangat"

kenapa tidak kita tidak suka kepada sesuatu sebab memang kita tak suka instead of orang lain tak suke..kita pun tak suka..kita tak kenal lagi orang tu..hmm..haih..

"orang kata dia sesat...so aku taknakla dengar ape yang dia nak sampaikan..."dengarla dulu then awk judge okay?

mengkafirkan seseorang peribadi tanpa past adalah bahaya kepada pelaku dan dakwah
'..kita dai (pendakwah) bukan penghukum..' Hassan Hudhaibi..

bukan nak hi lite kepada dai..kepada sesiapa je la..umum..
haih..kalau kita ada pendirian yang kukuh..tak perlu risau sangat dengan anasir luar. yang pasti kita tahu ape pegangan kita yang sebenar..kan?

sampai rumah. terus bersiap ospek untuk junior..organizer: rakan2 sekelas. haha..dah janji nk pergi..bukan senang mereka handle semua ini..ape pun tahniah suma! junior pon sporting..baguih2!

2139mesti tido..penat.

p/s: terharu sebab ramai yg msg tanya aku selamat smpai rumah ke x..ketika ke jakarta mahupun aku ke bandung..makasih kawan2 sebab ambil berat.. (terharu..zZzZ)

2 komen disini:

lukpi said...

a'ah..
setuju..
kanapa kita selalu nilaikan sumtin tu tnpe melaluinya sdri..
(sbijik atas kepala)

Nisa Tarmizi said...

adat manusia kot.. suke sgt judge a book by its cover... nway yana.. hws life... sealmat dekat2 nak raye~ hehe