Thursday 8 October 2009

jangan ada benci


hari ini di kuliah oral radiology, pensyarah minta kami melakarkan wajah kawan melalui pandangan atas, kanan dan pandangan hadapan. bagi saya yang tangan kurang berseni ini. terasa agak rumit. lebih-lebih lagi bila sampai di bahagian hidung. lakaran, tahu sajalah. dengan setiap bayangan untuk lekukan segala. bila sesuatu yang 3 dimensi di jadikan pandangan 2 dimensi.

"kemudian kami telah menciptakan manusia dalam bentuk sebaik-baiknya" at tin:8

lepas itu lab prosthodontic. mengukir gigi menggunakan lilin.. lagi. lekukan dan timbulan perlu sama seperti gigi sebenar. setiap kali siap saya perlihatkan kepada pensyarah. dia pun tanya "if u're the patient, do you want to wear this?" sebenarnya ini perli sebab bentuknya tak sempurna seperti gigi bersebelahan. gigi kapak (incisors). bila sesuatu yang 3 dimensi diukir dalam bentuk 3 dimensi juga. masih rumit. tapi saya suka pensyarah ini. silap ditegur dah sabar asyik datang tunjuk hasil kerja berapa kali entah. katanya, silap tak apa. "its a part of learning" kecewa juga tak sempat siapkan hari ini. kalau tak, boleh dapat markah bonus. nak taknak minggu depan sajalah. tapi tadi pun tangan dah melecur juga la terkena lecron panas.

"apakah yang lebih sulit penciptaannya ataukah langit?" an nazi'at:27

subhanallah..

hari itu, dapat mesej di ym dari seorang sister:

subhanallahh..waktu2 gempa di indonesia : di Tasik 15:04 , di Padang(gempa pertama) 17:16 , diPadang(gempa kedua) 17:58 , gempa di Jampi(ke esokkannya dr padang) 08:52...cuba lihat surah dan ayat Quran berdasarkan waktu2 ini..Ya Allah,MahaBesar Engkau...manusia memang menzalimi diri mereka sendiri..


sebenarnya macam terfikir. sejak dua menjak ini. banyak perkara besar berlaku. dengan gempa buminya di merata tempat. saya rasa bersyukur kerana semasa di malaysia, di sini terkena gegaran. kemudian bila saya di sini, ayah di putrajaya boleh merasa gegaran. tapikan, fikirkan balik. tanah yang dipijak setiap hari. bumi yang dihuni sepanjang hayat ini dihancurkan. mana nak lari. contoh yang paling dekat, yang mengorbankan 1100 orang. itu pun belum confirm.

tapikan persoalannya kenapa masih rasa macam tak ada apa-apa. macam boleh bermaksiat. benda yang salah tapi tak rasa macam salah. tak payahlah cakap contoh. cuba semasa tengah buat benda salah kena bencana. nau'zubillah..

yang paling tak boleh belah. sempat lagi fikir pasal permusuhan. provok itu ini untuk bermusuhan. menulis tulisan-tulisan yang tak jelas kesahihannya kemudian sebarkan kepada semua orang. penulis menulis sebab nak lariskan surat khabar tapi timbulkan kebencian. apa kata, pergi cari jalan buat rumah untuk orang yang tengah susah tak ada tempat tinggal, makanan, pakaian sekarang ini. ya Allah.. sabar sabar.

padahal kalau ikutkan kita semua sama. asal dari nabi adam. semua orang adik beradik. semua orang spesis yang sama. tak perlu nak rasa apa yang kita ada hak milik kita yang mutlak. sebab semua benda milik Allah.

bila manusia ini dah tak sedar diri dipenuhi nafsu. jelas terpampang ketidakmatangan dan ceteknya pemikiran. janganlah itu berlaku kepada kita. tercipta bijak. tapi buat perkara yang tak semenggah.

adakah ini tanda-tanda akhir zaman? bila nampak dengan jelas dunia semakin hancur tapi hati masih keras untuk membuat perubahan ke arah kebaikan.

2 komen disini:

hatim a.r said...

anda boleh jadi yb =)

Liyana said...

yer2 la ko! haha