Saturday 5 December 2009

hanya dengan diam

doc macam mana mahu preparasi untuk gigi ini satu suara bertanya

bur tapi tidak terlalu dalam. di tepinya bikin bevel.

bukan seperti contoh ini ya?

bukan. buat bevel di sini.

ohh buat bulat suara lain.

bukan bulat!! bevel bevel bevel!!!

coba, apa itu bevel???! mata tepat menikam orang yang berada ditengah.

tersirap. terkejut dijerkah. aku tahu apa itu bevel tapi apa pasal aku yang kena. mood dah goyah dah. aku tahu. cuma yang aku nak tanya, kenapa contoh lain dari arahannya.

terpempam. diam.

biasanya aku suka melawan. sekarang tidak lagi. dah lama tak kena. baru tahu, dah berubah rupanya orang ini.

orang yang nampak kasar luaran. tak semestinya dia itu gagah. yang kasar itulah yang paling fragile hatinya.

yang paling lemah lembut jangan sangka lemah. biasanya orang yang lembut inilah yang paling kuat dan tabah orangnya.

oh, nama sebenar bermaksud kelembutan dan kehalusan. entah kenapa ayah pilih nama ini. mungkin bukan lembut secara zahirnya. tapi lembut jiwanya.

serius. satu hari, jika aku seorang guru. mungkin aku akan jadi seorang yang strict. kerana aku sukakan kesempurnaan. tapi bukan yang tidak mengajar lalu mengkritik. bukan yang menengking. bukan yang membuang jauh hasil kerja anak murid dan menganggap mereka pandai segala hal. takkan aku biarkan mereka menangis kerana merasa diri terlalu lemah akal untuk semuanya. aku tahu bagaimana rasanya masih merangkak tapi orang menganggap kau sudah boleh berdiri teguh dan berlari.

ya, bukan mudah mengawal emosi. sekarang bolehlah bina azam. aku tak marah lecturer. tak. aku marah sebab lain. aku marah sebab aku nampak senyuman. wajah tenang bukan selayaknya. jangan cuba menduga jiwa manusia. rumit. biar tiada yang faham. biar jadi rahsia.

adalah. taknak cakap.

*diam*