Saturday 8 November 2008

rule no 1: jangan terasa.

puisi mempunyai kuasa untuk membantu sesiapa sahaja yang menggunakannya, dapat mengindahkan suatu yang baik atau buruk, dapat menolong kebenaran atau kebatilan; tidak ada beza sedikitpun. dalam semua perkara; samada pemikiran atau mana-mana hakikat kehidupan. ini kerana jiwa manusia memang sukakan keindahan, dan puisi pula semuanya indah. ia boleh menambah jelaskan, memanis, memikat sesuatu yang betul dan baik. dalam masa yang sama ia dapat menutup kekurangan dan penyelewengan yang ada pada kebatilan sehingga menjadikannya cantik dan indah. tiada seorang pun yang dapat lepas dari tertawan terpengaruh dengan puisi melainkan hati yang dimakmurkan dengan iman secukupnya.

cebisan dari muqaddimah*muntalaq

pendapat syeikh muhammad ar Rasyid tentang puisi dan mengapa beliau sering memasukkan puisi-puisi indah dalam siri nasihatnya.

sejak kali pertama saya menulis so-called puisi adalah masa saya menulis untuk melepaskan apa yang dirasa tanpa difahami oleh orang lain. sebab malu.

tak berniat juga nak menulis puisi. puisi itu seperti kejiwangan pula rasanya. saya bukannya pandai menulis. orang pertama surrender matapelajaran KOMSAS di sekolah, seuntai kata untuk dirasa, ingat teks book itu? lepas itu saya gunakan metafora dan kata seerti yang jarang digunakan. susunan ayat juga biar mempunyai irama dan sedap sebutannya. sebab nak melindungi perasaan sebenar. tak nak nampak direct sangat. tricknya buka lah kamus DBP online. jumpa baaaanyak sangat perkataan yang cantik.

tapi percayalah saya tak bermaksud pun hendak menulis. pernah seorang sahabat bertanya. sejak sekolah dulu tak pernah menonjol pun penulisan sebegini. sebab dulu tak ada peluang menulis. saya pun tak sedar. lagipun tak ada kamus DBP online. yang ada kamus itu rakan sekelas, tanty je yang saya ingat. library pun ada. nak rujuk kamus yang besar gedabak dulu jangan haraplah. orang terlampau rajinlah katakan.

tujuan post ini di tulis adalah untuk menguraikan apa-apa salah faham yang berlaku. jelas saya mahu jelaskan (jelas ulang dua kali dengan sengaja) setiap tulisan dan tiap bait adalah tentang diri sendiri dan bukan berkaitan atau teguran kepada orang sekeliling.

contoh yang paling dekat adalah post yang paling terdekat iaitu "aku menulis dengan rasa getik berbaur hampa" setiap situasi yang berlaku tiada kena mengena dengan orang sekeliling. ianya satu pengibaratan (pelik sungguh) atau perumpamaan perasaan ketika berada dalam situasi yang banyak itu dengan apa yang saya rasai ketika menulis. jadinya. metafora untuk keseluruhan penulisan adalah kesimpulan perasaan ketika itu. fuh~ tapi satulah. peristiwa yang menjadi punca bila mak saya taknak layan saya. lepas itu tangan melecur kena minyak panas. lepas itu mula sensitif bila tangan sakit tak boleh buat kerja. ha, kan dah reveal perkara sebenar. kan dah malu sekarang.

see.. mudahnya tulisan bentuk begini menimbulkan salah faham. sebab tulisan sebegini perlu pemahaman dengan hati. alangkah baiknya satu tulisan indah itu di tulis untuk islam

dan err satu lagi tulisan "aku menulis". itu tulisan pertama. jelas saya tuliskan apa tujuan sebenar saya menulis di sini. jadinya. janganlah salah faham. bukan niat untuk menegur cakap belakang. maaflah kalau terasa. tak bermaksud pun. sebab nak tegur diri sendiri tapi orang lain terkena tempiasnya. saya tak akan terasa sekiranya ada orang kata saya itu ini. sebabnya kesilapan itu dari saya sendiri. tapi disebabkan saya sedang positif sekarang. saya tak kisahlah.

lagi satu tulisan "dua dunia". konflik dalam diri. tentang diri sendiri juga. ahha yang ini; "keburu nafsu". untuk diri sendiri juga. tapi nampak marah.

lagi satu. tentang please stop being rude. untuk diri sendiri juga. ayah yang tegur saya, katanya situasi itu adalah rude masa dekat kampung hari itu. so, saya pun post lah. bukan berniat nak sound orang pun. saya rasa kelakarlah juga. sebab ini kan belog saya. suka hati lah. tapi terlupa pula, mana boleh anggap saya memiliki hak mutlak sesuatu benda. bila ada orang lain yang interfere akan rasa sangat marah.

saya explain dengan post terdekat saja. yang dulu-dulu punya saya tak larat nak gali balik. salah satu sebab dulu-dulu nak delete belog sebab konflik sebeginilah. sekarang nak cuba berlaku matang. nak cuba. CUBA jaya.

pengajaran kali ini. tulis siang pandang-pandang. tulis "foot note: tak ada kena mengena dengan orang sekeliling." terima kasihlah. lepas ini saya akan lebih berhati-hati.

8 tahun dulu...(2001)

zaman kanak-kanak. seorang rakan sekolah. satu kelas. masa itu baru masuk sekolah asrama. semua orang macam tak stabil lagi dengan homesicknya, dengan masalah konflik dalam diri, senior garang, konflik sebab TERLALU banyak perkara baru kena tempuh.

seorang sahabat. beliau tulis diari. di tuliskan tentang tidak puas hari dengan sesiapa di dalam kelas. setiap orang ada dikutuk. termasuk lah saya. hihi~ saya dapat kedekut ilmu. tihihi~ saya tak kisah pun sebab itu kan diari peribadi. mungkin saya memang kedekut ilmu masa itu.

tapi nak jadi cerita, budak boys dapat diari itu. lepas itu dibacakan di satu kelas. semua orang dengar. lepas itu masa itu semua orang berpecah diantara mahu membenci atau buat tak kisah kepada sahabat ini.

bagi saya, saya rasa tindakan ini memalukan dan kejam. saya tahu, kalau saya berada di tempat sahabat ini, saya tak akan dapat lupa. tak mungkin! malu, marah. semua ada. lebih-lebih lagi ketika awal remaja. lagi pula. ini kan diari. peribadi. PERIBADI. sesiapa pun tiada hak memalukan atau menceroboh apa-apa yang beliau rasa.

dan tindakan itu bagi saya sangat. entah. nak cari perkataan lain dalam kamus DBP. tapi itulah. nya.

mujur beliau seorang yang kuat.

tapi bila belajar psychiatry tentang pertumbuhan minda kita masa awal remaja dan bagaimana suatu pengalaman dan peristiwa sekeliling membentuk diri kita sekarang. peristiwa ini tidak sihat bagi pertumbuhan. bagi saya. dalam text book tak ada tulis tentang pencerobohan hal penulisan peribadi. ehh, tahu tak teori breast feeding dalam bentuk psychology kepada anak? ini pun ada teori.

opppp okay terpesong..

jadinya, ini pengajaran buat saya. jangan berlaku sesukanya kepada orang lain. bila dah nama diari itu peribadi. dan penulisan pendapat atau apa jua bentuk karya yang ditulis sendiri dan dari apa yang ada dalam hati. janganlah di ceroboh. biarkan. itu hak masing-masing.

terima kasihlah sudi baca saya mengarut. saya bukannya pandai sangat menulis. tak bijak menyusun kalimat. susuk ayat tak lah secantik mana.

sekali lagi nak diingatkan dan saya sendiri menegaskan, segala tulisan berbentuk metafora atau berbentuk situasi tak ada kena mengena dengan orang sekeliling saya sekarang.

dan jangan lah judge saya sebab satu dua post saja ok. :) sekian. (sengaja letak smiley, bagi nampak mesra sikit)

nota kaki: *nak tutup mulut orang tak ada kuasa. makanya, tutuplah mulut sendiri. rujuk: sibukkan diri baiki diri.*

2 komen disini:

Dolat said...

aku rase orang yg terasa tu xdpat breastfeed dari mak dia. hahaha.. banyak sikap -ve.kan kan?
hahahha~
ilike this post

p/s : nasi padang tutp la minggu ni. neighbour bagitau semalam

Sultan Fauzee ibnu Mazuki said...

"susuk ayat tak lah secantik mana"

haha..sedap ayat nih..
tapi susuk kan haram ~

hahaha...

rasenye, takyah susuk pun, da sedap da tulisan.

aper2 pun, "tak terasa"..hehehe..